Miljoenennota 2025: Inzetten op verduurzaming

Dashboard mockup

Het kabinet wil de industrie verduurzamen, de uitstoot van CO2 verminderen en bijdragen aan een gezondere leefomgeving. Welke maatregelen komen er voor elektrische auto’s en voor benzine- of dieselauto’s? En wat zijn de plannen van de overheid voor verduurzaming van bedrijven?

Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)
Sinds 2007 betaalt een ondernemer geen bpm bij de aanschaf van een bestelauto, op voorwaarde dat deze auto zakelijk gebruikt wordt. Dat verandert. Vanaf 2025 geldt hetzelfde belastingtarief voor een bestelauto als voor een personenauto.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)
Langzaam maar zeker verdwijnt de korting voor elektrische auto’s als het gaat om de motorrijtuigenbelasting (MRB). De korting op de MRB voor elektrische auto’s wordt afgebouwd. Er worden nieuwe tariefkortingen geïntroduceerd.

Voor de emissievrije personenauto is in 2025 nog een korting van 75% van toepassing, maar deze wordt afgebouwd van 40% in 2026 tot 30% in 2030. Vanaf 2030 is er geen korting meer van kracht.

Op de overige emissievrije voertuigen is alleen in 2025 nog een korting van 75% van toepassing, en voor de plug-in auto’s 25%. Vanaf 2026 is er geen korting meer van toepassing.

Subsidies
Voor het kopen van een elektrische bestelauto is er in 2024 nog een SEBA-subsidie van maximaal 5.000 euro. Deze subsidie stopt in 2025. De EIA, MIA en Vamil moeten milieu-investeringen door ondernemers stimuleren. Deze regelingen zouden ook komen te vervallen, maar de vervaldatum verschuift nu toch naar 1 januari 2029.

Strengere regels milieuzones
Op dit moment hebben 15 Nederlandse gemeenten een milieuzone voor dieselvrachtauto’s. Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht hebben bovendien een milieuzone voor personenauto’s en bestelauto’s die op diesel rijden. Vanaf 2025 worden de regels voor milieuzones strenger. Een personen- of bestelauto moet dan minimaal emissieklasse vijf of zes hebben om die milieuzones in te mogen.

Zero-emissiezones
Ongeveer 30 steden voeren bovendien per 1 januari 2025 een zero emissiezone in voor bestelauto’s en vrachtwagens (niet voor personenauto’s). Nieuwe diesel- en benzinebusjes en -vrachtwagens, geleverd in 2025 mogen die zones niet in. Voor brandstofbedrijfswagens van voor 2025 gelden verschillende einddata. Elektrische bestelbusjes en vrachtwagens zijn altijd welkom binnen de ZE-zones. De fiscale subsidie voor elektrische auto’s verdwijnt per 1 januari.

Accijns brandstoffen
De huidige accijnsverlaging op brandstof wordt met een jaar verlengd en loopt door tot eind 2025.

Rode diesel
Rode diesel is een brandstof die met lagere accijns verkocht wordt aan bepaalde beroepsgroepen. In 2013 stopte de rode diesel voor boeren, maar vanaf 2027 kan de landbouwsector er weer gebruik van maken.

Eindheffing privégebruik bestelauto
Voor een bestelauto die afwisselend gebruikt wordt, kan een werkgever nu een eindheffing van €300 per kalenderjaar per bestelauto toepassen op het voordeel van het privégebruik. Per 1 januari 2025 wordt dit bedrag verhoogd naar € 438 per jaar.

Salderingsregeling
De salderingsregeling voor kleinverbruikers wordt per 1 januari 2027 afgeschaft. Dit heeft vooral gevolgen voor ondernemers met zonnepanelen.

Energiebelasting
De energiebelasting op gas daalt met 2,8 cent per kubieke meter, zowel voor bedrijven als voor particulieren.

Klimaatmaatregelen en verduurzaming
Het kabinet blijft investeren in klimaatmaatregelen. Er wordt onder andere €14,1 miljard uitgetrokken voor kernenergie en waterstof, met als doel om Nederland in 2050 klimaatneutraal te maken.

Uit het Klimaatfonds is € 275 miljoen beschikbaar voor investeringen in de verduurzaming van de industrie. Bedrijven die werken aan het ontwikkelen, testen en opschalen van innovatieve oplossingen om de industrie klimaatneutraal en circulair te maken, worden ook volgend jaar ondersteund via innovatieregelingen zoals de DEI+.

Het overvolle stroomnet in Nederland bemoeilijkt het gebruik van duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen. Het kabinet trekt €45 miljoen uit om dat probleem aan te pakken en zo ruimte te creëren voor verdere verduurzaming.

Ten slotte komt er extra geld beschikbaar voor de aanpak van de mestproblematiek, het ondersteunen van de visserij, en het behoud van de natuur. Deze investeringen moeten bijdragen aan een duurzamere agrarische sector en een betere balans tussen natuur en landbouw​.

Circulaire plastic-heffing per 2028
Per 2028 wordt circulaire plasticheffing ingevoerd, bedoeld om het gebruik van nieuw (niet-gerecycled) plastic te belasten. De heffing moet de overgang naar een circulaire economie bevorderen.

Ander nieuws

Mockup

Geen vroegpensioen? Dit zijn uw opties!

Goed nieuws voor mensen in zware beroepen: een nieuw akkoord tussen werkgevers, werknemers en het kabinet stelt sommigen in staat om tot [...]
Lees meer
Mockup

Hypotheekgarantie stijgt in 2025 naar € 450.000.

Per 1 januari 2025 wordt de grens voor het afsluiten van een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) verhoogd naar € 450.000 [...]
Lees meer
Mockup

Minder woningbranden, maar accu's vaker oorzaak

Het aantal woningbranden in Nederland blijft afnemen. Wel ontstaat er vaker brand door accu's van elektrische fietsen en andere [...]
Lees meer