Bedrijf verkopen gaat stapsgewijs

Dashboard mockup

Jarenlang heeft u gewerkt aan de groei en bloei van uw bedrijf. Maar wanneer moet u eigenlijk gaan nadenken over stoppen en verkopen? Misschien nu al. Want bedrijfsoverdracht vergt een goede voorbereiding en die kan jaren in beslag nemen.

Bedenk eens om welke redenen of vanwege welke omstandigheden u uw bedrijf zou willen verkopen? Is het vanwege pensionering of omdat u zin heeft in een ander avontuur? Het kan ook zijn dat zich onverwacht een koper aandient of dat u arbeidsongeschikt wordt. Erkennen dat de verkoop van uw bedrijf een reële optie is, is de eerste stap die u zet. U hoeft nog niets te doen, maar denk na over waarom u zou verkopen en hoe uw leven er daarna uitziet.

Overdrachtsplan

Wilt u de verkoopplannen concretiseren? Dan is de tweede stap het opstellen van een overdrachtsplan. U beschrijft de belangrijkste kenmerken van het bedrijf en maakt een SWOT-analyse waarin de sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van de zaak belicht worden. Die SWOT-analyse helpt u om verbeterpunten te formuleren. Welke punten dat zijn hangt onder meer af van de vraag wat voor soort koper u wilt interesseren voor uw bedrijf. Maak daarom een kopersprofiel. Wat voor iemand is dat, uw opvolger? Hoe is zijn stijl van leidinggeven, wat voor plannen kan hij realiseren, hoe gaat hij om met de medewerkers en hoe is zijn financiële positie?

Verkoopklaar maken

De SWOT-analyse laat zien wat er nodig is om uw bedrijf aantrekkelijker te maken voor een koper. Die veranderingen realiseren is stap drie. Verkeren bijvoorbeeld uw bedrijfspand, de inventaris en de bedrijfsmiddelen in een goede staat? Hoe is het personeelsbestand samengesteld? Is er veel verloop of zijn er juist veel medewerkers die al jaren voor u werken? Misschien moet u in investeren in IT of opleidingen, onderdelen afstoten of u op andere marktsegmenten richten. En hoe belangrijk bent u als persoon voor het bedrijf? Als u uzelf misbaar wilt maken, zijn daarvoor misschien aanpassingen nodig in het management, de interne organisatie, de fiscale en juridische structuur en de financiële huishouding. Met zo’n organisatieverandering zijn doorgaans jaren gemoeid.

Waarde bepalen

Stap vier is de waarde van uw bedrijf te bepalen. Er is daarvoor een reëel beeld nodig van de balans van uw bedrijf. Er zijn verschillende methoden om de waarde te berekenen. Op basis van toekomstige vrije kasstromen bijvoorbeeld of op basis van het waardeverschil tussen de bezittingen en de schulden. Schakel een specialist in om tot een goed onderbouwde  waardebepaling te komen. Dan kunt u de vraagprijs vaststellen en zet u stap vijf: op zoek gaan naar een koper.

Aandacht voor uw financiën

De veranderingen in uw bedrijf in de aanloop tot de verkoop, kunnen gevolgen hebben voor uw bedrijfsverzekeringen. Daarover adviseren wij u natuurlijk graag. Daarnaast verdient uw financiële situatie minstens zoveel aandacht. Vertel ons daarom wat uw plannen zijn. Start u een ander bedrijf of gaat u in loondienst? Of gaat u met pensioen? Neem contact op met ons kantoor om te bespreken hoe u financieel sterk blijft, ook nadat u met uw bedrijf gestopt bent.

Ander nieuws

Mockup

Geen vroegpensioen? Dit zijn uw opties!

Goed nieuws voor mensen in zware beroepen: een nieuw akkoord tussen werkgevers, werknemers en het kabinet stelt sommigen in staat om tot [...]
Lees meer
Mockup

Hypotheekgarantie stijgt in 2025 naar € 450.000.

Per 1 januari 2025 wordt de grens voor het afsluiten van een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) verhoogd naar € 450.000 [...]
Lees meer
Mockup

Minder woningbranden, maar accu's vaker oorzaak

Het aantal woningbranden in Nederland blijft afnemen. Wel ontstaat er vaker brand door accu's van elektrische fietsen en andere [...]
Lees meer